Avrupa
Sinema Kuramları: Eleştirel Analiz
Ian
Aitken
Çevirmen:
Zahit Atam, Selin Akgül, Başak Erzi
Doruk
Yayınları, 2015, 432 s.
Bu
kitap, 1900’lerden günümüze Avrupa sinemasındaki önemli film kuramlarını ve
hareketlerini inceler. Ian Aitken özellikle Avrupa sinemasına hakim olan iki
ana geleneğe odaklanır. İlki sezgici modernist ve gerçekçi gelenektir, bu
gelenek Alman idealist felsefesini, romantizmi, fenomenolojiyi ve Frankfurt
Okulunu kapsayan felsefi kökenin içine yerleştirilebilir. Avrupalı film
teorisinde ve sinemasında sezgici gelenek akıl-dışıcılık (irrasyonalizm),
sezgisel içgörü (insight), sanatsal özerklik ve belirsiz ifade (indeterminate
expression) gibi estetik niteliklere vurgu yapmaktadır. Sassure-sonrası gelenek
ise anlambilim, yapısalcılık ve yapı-bozumculuğu içerir. Bu kitabın ilk üç
bölümü Rus formalizmi içindeki sezgici ve rasyonalist eğilimler, Weimar
sinemasal modernizmi ve Eisenstein’in eserleri arasındaki etkileşimi keşfetmeye
çalışırken, dördüncü bölüm Fransız Izlenimciliği üzerine odaklanmaktadır:
Avrupalı film akımları en açık haliyle sezgici modernist gelenekle
özdeşleştirilebilir. Beşinci ve altıncı bölümler bunların ardından
Saussure-ardılı geleneğin genel bir görünümünü, yapısalcılığı,
post-yapısalcılığı, siyasal modernizmi ve bu geleneğin beslediği post-modern
sinemayı vermeye çalışıyor. Yedinci bölüm erken dönem sezgici modernizm ve daha
sonraki sezgici gerçekçilik arasında varolan sürekliliklerin izlerini sürüyor,
Grierson, Kracauer ve Bazin tarafından geliştirilen sinemasal gerçekçilik
teorileri üzerine odaklanıyor. Son aşamada bölüm sekiz ve dokuz savaş-sonrası
Avrupalı gerçekçi sinemayı keşfediyor, özellikle yukarıda sözü geçen
teorisyenlerin fikirleriyle özdesleştirilebilen filmler üzerinde yoğunlasıyor.
(Arka kapak yazısından)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınız onaylandıktan sonra yayınlanacaktır.